Tebezo voert in opdracht van Rijkswaterstaat de onderhoudswerkzaamheden uit aan de remmingswerken van de Volkeraksluizen. Het gaat deels om het renoveren en vernieuwen van 900 schorten, die bestaan uit stalen frames met houten horizontale wrijfgordingen aan de voorkant en achterbalken. Daarnaast worden ook de afmeerpalen met verticale wrijfgordingen gecontroleerd en daar waar nodig vervangen. De werkzaamheden zijn in mei 2022 begonnen en de planning is om deze in december 2023 af te kunnen ronden. “Zodra het materiaal boven water komt, kunnen we pas echt zien wat de status is en wat er moet gebeuren”, legt bedrijfsleider Jacob Roeten uit. “Het is allemaal handwerk wat we doen, want die balken zijn vroeger niet maatvast gebouwd. We moeten daarom elke balk afzonderlijk afmeten, boren, gaten soevereinen en vervolgens de bevestigingsmaterialen onder water aanbrengen. Het betreft dus veel handelingen en dat kost tijd. Daardoor is het erg bewerkelijk, maar dan kunnen de remmingswerken zeker weer jaren mee.”
Tebezo voert in opdracht van Rijkswaterstaat de onderhoudswerkzaamheden uit aan de remmingswerken van de Volkeraksluizen. Het gaat deels om het renoveren en vernieuwen van 900 schorten, die bestaan uit stalen frames met houten horizontale wrijfgordingen aan de voorkant en achterbalken. Daarnaast worden ook de afmeerpalen met verticale wrijfgordingen gecontroleerd en daar waar nodig vervangen. De werkzaamheden zijn in mei 2022 begonnen en de planning is om deze in december 2023 af te kunnen ronden. “Zodra het materiaal boven water komt, kunnen we pas echt zien wat de status is en wat er moet gebeuren”, legt bedrijfsleider Jacob Roeten uit. “Het is allemaal handwerk wat we doen, want die balken zijn vroeger niet maatvast gebouwd. We moeten daarom elke balk afzonderlijk afmeten, boren, gaten soevereinen en vervolgens de bevestigingsmaterialen onder water aanbrengen. Het betreft dus veel handelingen en dat kost tijd. Daardoor is het erg bewerkelijk, maar dan kunnen de remmingswerken zeker weer jaren mee.”
Uitvoering
Voor de onderhoudswerkzaamheden zet Tebezo zoveel mogelijk eigen personeel in. Hun vakmensen hebben kennis van zaken en al veel ervaring met dit soort projecten. Roeten: “Ze beginnen vaak als aanpicker en we leiden ze op binnen Tebezo, waardoor ze kunnen doorgroeien tot vakman, voorman of specialist waterbouwer. We zorgen ervoor dat veiligheidszaken op orde zijn en bieden ze een prettige werkomgeving om in te werken.” Verder zet Tebezo zo veel mogelijk eigen professioneel materieel in. Speciaal voor dit werk gebruiken ze een aangepaste ponton met een duurzame Stage V motor en verhaallieren. Hierdoor kunnen ze zelf de ponton langs de geleidewerken manoeuvreren, zodat ze geen aparte sleepboot hoeven in te huren.
Schotten
“Het is echt maatwerk wat we doen”, licht Roeten toe .“Elk schot heeft 14 wrijfgordingen. We inspecteren de status van het hout en hergebruiken vervolgens zoveel mogelijk het bestaande hout door dit goed schoon te maken, te repareren en opnieuw circulair in te zetten. Het is wel erg bewerkelijk, maar deze duurzame oplossing is zeker de moeite waard. Zo gaan we zorgvuldig om met het hout en passen we zo min mogelijk nieuw hout toe in de bestaande constructie. Een win-win situatie voor zowel opdrachtgever als opdrachtnemer.”
Afmeerpalen
“De afmeerpalen zitten onder water vast met verticale wrijfgordingen. Voor het vervangen hiervan zetten we een duikploeg in met scheepvaartbegeleiding. De duikers demonteren alles, halen het bestaande hout eraf en brengen nieuw hout aan. Het hout wordt van te voren op de kant geboord, zodat de gaten er al in zitten bij het plaatsen en vervolgens het geheel waterpas onder water zit.”
Resthout
Het resthout wordt ook gebruikt voor andere waterbouwprojecten, zoals voor het aanleggen van een steiger. Een deel van het hout dat nog goed is, wordt dan op de juiste maat afgezaagd en afgevoerd naar de nieuwe bestemming. Het is dan niet hetzelfde soort hout en van verschillende afmetingen, maar dat vormt geen probleem, aldus Roeten. “Je hebt tegenwoordig opdrachtgevers die als eis circulair hout willen toepassen. Dat betekent dat je soms ook gaten in het hout ziet zitten van de vorige constructie. Die worden door ons netjes opgevuld met epoxymateriaal.”
Uitdagingen
Volgens Roeten lag de grootste uitdaging bij dit project in het op afstand houden van het vele scheepsverkeer dat tijdens de werkzaamheden langsvaart. “Het is een drukke vaarroute. We zorgen altijd ervoor dat één kant bevaarbaar blijft voor de schepen.”
Een andere uitdaging was de aanvoer van voldoende hout, benadrukt hij. “De leveranciers konden niet zeggen wanneer het hout aangeleverd zou worden. Roeten is trots op het werk dat de Tebezo-medewerkers verrichten op dit toonaangevende sluizencomplex. “Onze medewerkers moeten soms ver van huis komen om de onderhoudswerkzaamheden in Willemstad te verrichten. Dat hebben we als Tebezo zijnde straks maar mooi voor elkaar gekregen.”
Meer informatie: www.tebezo.nl