Tag(s):
Extern
In Friesland voert Van der Meulen Woudsend tot eind 2024 een innovatief baggerproject uit in opdracht van Wetterskip Fryslân. Het doel is om de waterkwaliteit en doorstroming van waterwegen te verbeteren door overtollig slib te verwijderen uit sloten en kanalen in het Natura 2000-gebied ‘Aldefennen’. Daarbij werd de kans gegrepen om een bijzondere duurzaamheidspilot uit te voeren: een volledig emissie loze stroomvoorziening voor één van de kleinere werkschepen van Van der Meulen Woudsend. De oplossing voor deze emissie loze aanpak werd gevonden in een accupakket dat voor het eerst los op het dek van het schip is geplaatst, in combinatie met een innovatieve stroomvoorziening via een nabijgelegen gemaal.
Accupakket voor elektrische aandrijving
Bij Van der Meulen Woudsend ligt de nadruk op duurzaam baggeren, en een belangrijk onderdeel daarvan is het vervangen van traditionele dieselmotoren door elektrische aandrijving. Het werkschip, dat geschikt is voor kleinschalig baggerwerk, dat in het Aldefennen-gebied wordt ingezet, is uitgerust met een tijdelijk accupakket op het dek dat de kraan en de voortstuwing aandrijft. Met dit systeem kan het schip volledig elektrisch werken zonder uitlaatgassen, waardoor de emissie tijdens het baggeren drastisch wordt verminderd.
Klaas Van der Meulen, die nauw betrokken is bij de verduurzamingsstrategie van Van der Meulen, benadrukt het belang van dit soort pilots: “Een accupakket los op het dek zetten is voor ons een experiment, maar een heel zinvol experiment. Het geeft ons de mogelijkheid om op kleine schaal uit te testen of deze oplossing uitvoerbaar is in de praktijk.”
Opladen in afgelegen natuurgebied
Een van de grootste uitdagingen bij deze pilot is het opladen van de accu’s in de afgelegen omgeving. Omdat het schip zich vaak ’s avonds midden in het natuurgebied bevindt, is het vinden van een stroombron niet eenvoudig. Klaas Vermeulen legt uit: “We hebben 250 kilowatt per uur nodig om een dag te kunnen draaien, maar de vraag was: hoe zorg je dat je ’s avonds tussen de weilanden stroom hebt voor het opladen van de accu’s?”
De oplossing bleek te liggen in de nabijheid van een gemaal. Dit gemaal, gelegen vlakbij het werkgebied, bood een uitkomst voor de laadbehoefte van het werkschip. “We hebben overlegd met Wetterskip Fryslân om het gemaal te gebruiken voor onze stroomvoorziening. De pompen in het gemaal hebben altijd voorrang, maar het systeem heeft voldoende capaciteit om ons werkschip ’s nachts op te laden”, aldus Van der Vermeulen. Na enige tijd kreeg Van der Meulen toestemming voor een externe aansluiting, wat de stroomvoorziening van de accupakketten een stuk eenvoudiger maakte.
Effecten van emissieloos werken
Volgens Vermeulen is het effect van emissieloos werken nu al merkbaar, zowel in emissiereductie als in de werkomgeving: “Een elektromotor is niet alleen veel stiller en rustiger voor de natuur, maar ook beter voor onze medewerkers. Het werken zonder het constante geluid van een dieselmotor is een verbetering, en het heeft een positief effect op de fauna in dit beschermde natuurgebied.” De verduurzaming van het schip draagt niet alleen bij aan de CO₂-reductiedoelen van het bedrijf, maar ook aan het behoud van de natuur.
Langetermijnstrategie en investeringen
Van der Meulen Woudsend zet al langere tijd sterk in op duurzaamheid, niet alleen voor het milieu, maar ook als economische strategie. Het bedrijf werkt met de CO2-Prestatieladder, een systeem dat inzicht en reductie van uitstoot stimuleert. Hierin wordt nadruk gelegd op duurzame investeringen, zoals de overstap naar groene stroom, het gebruik van energiezuinige machines en hybride of elektrische schepen. Om structurele investeringen te realiseren, benadrukt Vermeulen echter het belang van langdurige projecten: “Wij willen investeren in duurzame oplossingen, maar dat vraagt om zekerheid van opdrachtgevers. Als projecten voor tien jaar worden vastgelegd in plaats van vijf, kunnen wij investeren in langere-termijnoplossingen zoals volledig elektrische werkschepen en vaste accu-integratie.”
Uniform beleid en de toekomst
Een ander knelpunt voor Van der Meulen is het gebrek aan uniform beleid rond uitstoot en emissienormen in de waterbouwsector. “Rijkswaterstaat, waterschappen en gemeenten hanteren allen verschillende definities en kaders voor uitstoot. Als er een lijn wordt getrokken en een uniform beleid komt, kunnen wij beter plannen en daarop investeren”, zegt Van der Meulen. Dit gebrek aan eenduidigheid leidt vaak tot onnodige complexiteit in de aanbesteding van projecten en vertraagt de implementatie van duurzame innovaties.
Met een vloot van ongeveer dertig schepen, werkpontons en kranen, werkt Van der Meulen Woudsend stap voor stap aan de vergroening van hun materieel. Inmiddels zijn alle stationaire zandzuigers elektrisch, net als twee kraanschepen en een tanker. Door de emissieloze technologieën fasegewijs door te voeren in al het materieel, probeert Van der Meulen hun duurzaamheidsdoelen in lijn te houden met nationale emissiedoelen, waarbij ze voortdurend innoveren om te voldoen aan zowel technische eisen als de specifieke uitdagingen van de waterbouwindustrie.
Van der Meulen ziet in dit project niet alleen een bijdrage aan de CO₂-reductie, maar ook een model voor toekomstige waterbouwprojecten: “Wij kijken wat praktisch haalbaar is en wat het beste werkt, zowel voor onze medewerkers als voor de natuur, zonder in te boeten op innovatie.” Het Aldefennen-project dient als een belangrijke stap richting een emissievrije toekomst voor de Nederlandse waterwegen.
Meer informatie: www.vandermeulenwoudsend.nl