Login
Logo Waterbouwers

Op een baggerschip doe je veel meer dan het schip manouvreren

Beroep in beeld – Roy Wynant  eerste stuurman bij Baggerbedrijf De Boer

2025_Baggerbedrijf_de_Boer_Wynant_Vereniging_van_Waterbouwers
Tag(s): Extern
2025_Baggerbedrijf_de_Boer_Wynant_Vereniging_van_Waterbouwers

In de wereld van de maritieme sector is baggeren cruciaal om vaarwegen en havens bevaarbaar te houden voor grote schepen. Roy Wynant, eerste stuurman bij Baggerbedrijf De Boer, deelt zijn ervaringen. Met een achtergrond in de binnenvaart en zijn MBO-opleiding in waterbouw heeft hij een passie voor varen die verder gaat dan alleen navigatie. We krijgen een kijkje in de veelzijdige taken, de uitdagingen van het baggerproces, en zijn toekomstplannen in deze dynamische sector.

Achtergrond

Wynant is de eerste stuurman bij Baggerbedrijf De Boer. “Ik vind het varen erg leuk om te doen. Mijn hele familie komt uit de binnenvaart en ik heb daardoor een groot deel van mijn jeugd op het water doorgebracht. Na mijn VMBO volgde ik de zeevaartschool en zo ontdekte ik de veelzijdigheid van de waterbouw. Het baggeren biedt toch meer uitdaging. Het is meer dan alleen het varen en manoeuvreren van het schip; je moet tegelijkertijd ook zelf baggeren en het hele baggerproces in de gaten houden via de verschillende schermen. Dat maakt deze baan uitdagender dan alleen van A naar B varen. Je doet van alles tegelijk en zit zelf aan de knoppen. Daardoor heb je het baggerproces zelf in de hand.”
Wynant heeft zijn MBO-niveau 4 in waterbouw behaald en kwam via een stagejaar terecht bij Baggerbedrijf De Boer. “Ik heb een jaar stage gelopen op de “ TSHD Seine” in Egypte waarna ik in dienst ben gekomen van Baggerbedrijf De Boer. Mijn eerste twee jaar werkte ik als derde stuurman waarna ik tweede stuurman werd, en na zes dienstjaren gepromoveerd werd naar 1e stuurman. In de loop der jaren ben ik in vele landen en continenten van de wereld op baggerprojecten werkzaam geweest, uiteenlopend van Azië, West Afrika, Zuid Amerika en Europa. Inmiddels ben ik 14 jaar in dienst en heb ik het nog steeds erg naar mijn zin bij Baggerbedrijf de Boer.

2025_Baggerbedrijf_de_Boer_Roy_Wynant2-2_Vereniging_van_Waterbouwers.jpgTaken

Als eerste stuurman op een baggerschip, zoals de Mahury, heeft Wynant een veelzijdige rol die verder gaat dan de standaard verantwoordelijkheden van een stuurman. Zijn belangrijkste taken omvatten de navigatie en positionering van het schip tijdens baggerwerkzaamheden. Hij is verantwoordelijk voor het veilig aan- en afmeren in havens, het coördineren van de baggeractiviteiten met de kapitein en de bemanning, en het opstellen van baggerplannen. Daarnaast houdt hij toezicht op het baggerproces via diverse schermen, waarbij hij voortdurend de voortgang monitort en zorgt dat alles voldoet aan de technische en milieueisen.

Naast de operationele taken speelt Wynant ook een cruciale rol in de veiligheid en het onderhoud van het schip. Hij ziet toe op de naleving van veiligheidsprotocollen en leidt safety drills voor de bemanning. Dagelijks onderhoud en inspecties van zowel het schip als de baggeruitrusting vallen ook onder zijn verantwoordelijkheden. Bovendien houdt hij administratieve taken bij, zoals het documenteren van werkzaamheden en het rapporteren aan de kapitein. “Tijdens het baggeren hou ik ook nauwkeurig de storttijden en de hoeveelheden bij in een logboek, zodat de opdrachtgever inzage heeft in de voortgang van het project.”

Bijzonderheden van het baggerproces

We zuigen het slib en zand op in de haven en varen daarna naar een verspreidingslocatie op zee om het daar te deponeren door de bodemdeuren onder het schip te openen “Het baggeren en lossen van de lading gebeurt allemaal op afstand vanaf de brug (Stuurhuis) via de systemen aan boord van het schip. Wynant legt uit dat de Mahury maximaal 1859 kuub slib of ongeveer 1000 kuub zand per keer kan transporteren. Dat staat gelijk aan ongeveer 90 goedgevulde vrachtwagens per keer. Dat proces herhalen we dan een paar keer per dag. “Het zand mengen we altijd eerst met water voordat we het laten lossen. Dan gaat het lossen makkelijker.” Via een rooster in de zuigkop en in het beun (ruim) vangen we eventueel opgebaggerd vuil op, wat we weer laten we aan land afvoeren. Meestal zijn het alleen maar stenen maar soms zit er ook iets bijzonders tussen zoals bommen uit de tweede wereld oorlog, oude kanonskogels van oude piratenschepen, stukken scheepswrakken of botten van prehistorische dieren.   

Ervaring en toekomst

“Als je net begint op een baggerschip valt er nog heel veel om te leren, maar daar groei je vanzelf in en wordt het makkelijker. We doen het nu al jaren; het gaat eigenlijk vanzelf. We zijn momenteel bezig in Nederland maar we baggeren op verschillende plekken over de hele wereld. Zo kom je nog eens ergens.”

Wynant kijkt uit naar de toekomst: “De afgelopen vier jaar was ik werkzaam op het schip de Mahury, daarvoor op het schip de Elbe en de Seine. In de toekomst zou ik nog wel op een ander schip willen werken. In grote lijnen is het hetzelfde, maar elke schip is net weer even anders.”
Wynant laat zien dat het werk als eerste stuurman op een baggerschip zowel uitdagend als gevarieerd is. Zijn liefde voor het varen en de dynamiek van het baggerproces maken zijn werk bijzonder en waardevol.

Meer informatie: Baggerbedrijf De Boer - Dutch Dredging