Login
Logo Waterbouwers

Op naar een toekomstbestendige arbeidsmarkt

P2DeWaterbouwer_Vereniginginbeeld_Holterhues_Boom_De_Klerk_Vereniging_van_Waterbouwers
Tag(s): Mens

Vereniging in beeld: Kerngroep Mens

P2DeWaterbouwer_Vereniginginbeeld_Holterhues_Boom_De_Klerk_Vereniging_van_Waterbouwers

Het nut, de noodzaak en de veelzijdigheid van de waterbouwsector zichtbaar maken is belangrijker dan ooit. Onze Kerngroep Mens werkt hard aan het borgen en ontwikkelen van een goed arbeidsmarktbeleid, arbeidsvoorwaarden & sociale zaken, waterbouwkundig onderwijs en arbeidsomstandigheden & veiligheid. Een speerpunt is het creëren van een toekomstbestendige arbeidsmarkt in de waterbouw. Kerngroepsleden Erwin Holterhues en Robin van den Boom praten ons bij.

Als adviseur arbeidsvoorwaarden en sociale zaken houdt Holterhues zich bezig met de diverse HR-gerelateerde zaken die de revue passeren. Of zoals hij zelf zegt: “Alles wat te maken heeft met de in-, door- en uitstroom binnen de waterbouw, sociale wet- en regelgeving en goed (maritiem) onderwijs. Voldoende professionals vinden en behouden om de waterbouw draaiende te houden is en blijft een cruciale uitdaging.” “We willen daarin stappen zetten door als collectief te werken aan het imago van de sector”, voegt Van den Boom toe. “En daarbij een koers varen waarin alle lidbedrijven zich kunnen herkennen, of je nou op een hopper voor de kust ligt, of op een werkschip in het Merwedekanaal. Daarnaast verdient ook het zichtbaar maken van de doorgroeimogelijkheden in de sector aandacht. Door inzichtelijk te maken welke mogelijkheden er binnen de sector zijn, hopen we zoveel mogelijk waterbouwkundige kennis binnen de sector te behouden als mensen een carrièrestap zetten.”

Arbeidsmarktcampagne

De Kerngroep Mens werkt momenteel aan een arbeidsmarktcampagne om namens de gehele waterbouwsector naar buiten te treden om de sector al in een vroeg stadium zichtbaar te maken bij de volgende beroepsgeneratie. Holterhues: “De waterbouw is een uitdagende sector met volop mogelijkheden voor een mooie carrière en dito inkomen, dat moet onder jongeren bekender worden. Die veelzijdigheid willen we extra benadrukken, zeker in tijden waarin een leven lang werken bij dezelfde werkgever niet meer de norm is. En natuurlijk ook het maatschappelijke belang van het werk: dat we in Nederland dankzij waterbouwers met droge voeten kunnen wonen, werken en recreëren.”

Met de campagne die nu in ontwikkeling is, gaan we actief op zoek naar de doelgroep. Hoe we ons zichtbaar gaan maken in hun belevingswereld, daar wordt hard over nagedacht. De termen ‘influencer’ en ‘TikTok’ zijn al gevallen. “Hulp van leden is vervolgens essentieel. Daarom gaan onze leden opgeroepen worden om de campagne ook via hun (social) mediakanalen te delen”, zegt Van den Boom. “Met een eenduidige boodschap staan we samen sterk.”

P2DeWaterbouwer_Vereniginginbeeld_Holterhues_Boom_De_Klerkv2_Vereniging_van_Waterbouwers.jpgMKB, laat je horen!

De campagne wordt aangevlogen vanuit een representatieve afspiegeling van onze lidbedrijven. Van den Boom, personeelsmanager bij De Klerk Werkendam, weet als geen ander hoe belangrijk het is om juist de constructieve waterbouw meer zichtbaarheid te geven. “Er moet veel meer landelijke bekendheid komen voor dit fascinerende vakgebied, dat nu vaak te weinig bekend is bij het bredere publiek, en zeker onder jongeren. We bouwen kademuren in grote zeehavens, realiseren afmeervoorzieningen, bouwen ook grote zeesteigers, doen baggerwerk, kust- en oeverwerken, maar ook binnenstedelijk werk, zoals in Amsterdam. Het is een veelzijdig en supergaaf vakgebied.”

Van den Boom benadrukt dat zijn oproep niet specifiek gericht is op kleinere waterbouwbedrijven, maar op het versterken van de stem en zichtbaarheid van de constructieve waterbouw als geheel. “Voor ons weegt het samen-sterk-principe des te zwaarder.”

Onze deur staat open voor meer MKB’ers om zitting te nemen in de Kerngroep Mens.

Interesse? Neem contact op met Erwin Holterhues via e.holterhues@waterbouwers.nl