Login
Logo Waterbouwers

Specialist in onderhoudsbaggeren langs vaarwegen en havens

Baggerbedrijf_De_Boer_Dutch_Dredging_Vereniging_van_Waterbouwers
Tag(s): Extern
Baggerbedrijf_De_Boer_Dutch_Dredging_Vereniging_van_Waterbouwers

Zo’n zestig jaar geleden begon Baggerbedrijf De Boer B.V. als een klein familiebedrijf, dat hoofdzakelijk op de Nederlandse markt actief was. Na jaren van groei ging het bedrijf de internationale markt op onder de naam Dutch Dredging B.V. De kernactiviteiten van het bedrijf zijn baggerwerkzaamheden, metingen uitvoeren en andere waterbouwkundige werkzaamheden, met een sterke focus op onderhoudsbaggeren langs vaarwegen en havens.

Directeur Kees van de Graaf benadrukt de voorkeur van het bedrijf voor langdurige onderhoudscontracten boven grootschalige landaanwinningsprojecten, vanwege de voorspelbaarheid en beheersbaarheid van de werkzaamheden. “Ons bedrijf staat bekend om zijn conservatieve aanpak in combinatie met vooruitstrevende moderne technieken. Als ons werk onopgemerkt blijft bij de klant, dan is dat juist een teken van kwaliteit.

Een recent project in Nederland is de verdieping van 68 kilometer van de Surinamerivier in Nederland, in joint venture met Boskalis Nederland. Daarnaast voert Baggerbedrijf De Boer - Dutch Dredging momenteel de onderhoudswerkzaamheden uit in havens als Harlingen, Delfzijl, Scheveningen en Duinkerke. Het bedrijf streeft naar duurzaamheid, omdat ze geloven in het belang van langetermijndoelen. Keuzes maken op het gebied van duurzaamheid is echter complex, vooral omdat er vaak een gebrek aan duidelijkheid is over de richting van het overheidsbeleid. Van de Graaf: “Gelukkig zien we dat opdrachtgevers, zoals Rijkswaterstaat, steeds meer invulling geven aan duurzaamheidsaspecten bij aanbestedingen.”

Geschiedenis

In de jaren zestig startte een zekere De Boer een baggerbedrijf in Zaandam. Na zijn vroegtijdige overlijden moesten zijn twee zonen het bedrijf overnemen. Van de Graaf: “Mijn vader werd destijds aangesteld als adviseur om de broers te begeleiden bij de bedrijfsvoering en technische aspecten. In 1976 wilde één van de broers zijn aandelen van de hand doen, waarna mijn vader ze overnam, gevolgd door nog meer aankopen van aandelen. Zo kwam ik in het bedrijf terecht.” De naam Baggerbedrijf De Boer werd behouden en later werd Dutch Dredging ook wel als naam gebruikt, afhankelijk van het land waarin ze opereerden. In 1995 nam Baggerbedrijf De Boer zand- en grind handel Van der Waal over, een opzichzelfstaand bedrijf binnen de B.V.

Familiegevoel

Met een bescheiden kantoorpand in Sliedrecht zou je niet zeggen dat er dagelijks ongeveer 250 medewerkers aan het werk zijn. Baggerbedrijf De Boer biedt een sociaal werkklimaat waarin de Nederlandse cultuur en het familiegevoel hoog in het vaandel staan. “Onze (voornamelijk Nederlandse) bemanning werkt in kleine ploegen aan boord van een schip. Ze werken op locatie nauw samen en krijgen veel verantwoordelijkheid. Roosters variëren van vier weken op, vier weken af wereldwijd tot twee weken op en twee weken af binnen Europa.” Slechts 15% van de activiteiten vindt namelijk plaats in Nederland. Bij het merendeel van de projecten zet het bedrijf hun Nederlandse expertise internationaal in. Hun schepen zijn te vinden in meer dan twintig landen, van Duitsland tot Nieuw-Zeeland en van Egypte tot Zuid-Amerika.

Duurzaamheidsnormen

Volgens Van de Graaf zou het wenselijk zijn als er wereldwijd meer overeenstemming zou komen over duurzaamheidsstandaarden, zodat alle landen hierop kunnen aansluiten. Hij vindt het niet acceptabel dat schepen moeten voldoen aan verschillende normen in verschillende landen. “Een illustratief voorbeeld hiervan is een groene ploegboot die slechts een kleine meerprijs had ten opzichte van de concurrent, maar waar de opdrachtgever niet bereid was deze extra kosten te dragen.”

Innovatie

Innovatie staat centraal bij Baggerbedrijf De Boer - Dutch Dredging, met de ontwikkeling van  technologieën zoals de ‘Airset-methode’. Van de Graaf legt de methode uit. “Door de injectie van water en lucht woelt het slib bij het baggeren los, waardoor het meer gaat bewegen en de viscositeit verbetert. Het slib stroomt vervolgens op natuurlijke wijze naar de zee. Deze methode wordt nog steeds toegepast voor effectieve slibverwijdering.”

Van de Graaf geeft aan dat de bemanning een cruciale rol speelt bij het bedenken van innovatieve oplossingen. “De meeste innovaties worden door de bemanning aan boord bedacht, in nauwe samenwerking met de technische dienst, die ze vervolgens uitwerkt tot praktische oplossingen.”

Toekomst

De Kaderrichtlijn Water (KRW) is volgens Van de Graaf een van de grootste zorgen richting de toekomst. “Verplaatsingen van zand en grind wordt steeds lastiger. De angst slaat me om het hart. Het wordt steeds complexer om projecten te kunnen uitvoeren. Wetgeving moet praktisch uitvoerbaar blijven.”

Daarnaast ziet Van de Graaf de vervoerstromen in de toekomst wellicht verschuiven. “Covid, oorlogen, de stremming van het Suezkanaal, het heeft allemaal gevolgen. De vraag is of de huidige manier van produceren en transporteren nog wel rendabel en toekomstbestendig is, of dat er andere manieren te vinden zijn. Ik verwacht dat het verplaatsen van werkzaamheden naar een ander land (nearshoring) en het uitbesteden van een gedeelte van werkzaamheden aan een derde partij (inshoring) steeds belangrijker zal worden. Dat gaat dus ook impact hebben op de vervoersstromen wereldwijd en daarmee het baggeronderhoud.

Daarnaast zie ik de administratieve druk bij ondernemers toenemen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). De noodzaak zie ik wel, maar de uitwerking is nog erg bureaucratisch.

Last but not least: moeder natuur is onze grootste vriend. De klimaatuitdagingen zullen in de toekomst zorgen voor meer werk voor waterbouwers. Dat is voor ons ‘positief’. Wij waterbouwers zijn bescheiden en laten te weinig zien wat we kunnen. We hebben veel kennis en kunde in huis. Ik ben ervan overtuigd dat oplossingen voor de klimaatuitdagingen bij waterbouwers vandaan zullen komen. Het is betekenisvol werk.” Hij roept jongeren dan ook op om in de waterbouw aan de slag te gaan.

Met zijn rijke geschiedenis, toewijding aan duurzaamheid, innovatieve aanpak en een oog op de toekomst, blijft Baggerbedrijf De Boer - Dutch Dredging een vooraanstaande speler in de wereld van de waterbouw.

Meer informatie: www.DutchDredging.nl